Kamu Klik, Sofea suka :B

Thursday, December 9, 2010

MASJID DATUK PENGIRAN HAJI MATUSIN

سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِالرَّحِيم

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَات



Hai hai hai, nak kopi ke milo??  Haa.... Tapi kopi ke, milo ke, mahupun nescafe takde.  Nak minum, bancuh sendiri okeh!  :D


By the way, kenal Masjid Datuk Pengiran Haji Matusin tak?
Kalau kenal, angkat tangan kanan...  Tapi takde yang tengok la.  Hehe


Apa-apapun, meh sini aku stori sikit tentang MDPHM ni.


Bagi masyarakat Kuala Lawas Sarawak khususnya masyarakat di Kampung Dato sudah semestinya mengenali masjid ini.  Untuk 'facebooker' yang ingin mengenali masjid di laman Facebook, boleh lawat laman tersebut melalui link ini.


Pertama sekali,
Siapakah Datuk Pengiran Haji Matusin?
Mengapa masjid ini kelihatan sangat penting?
Kenapa masjid ini ingin diperkenalkan lebih meluas lagi? 


Sini jawapannya...
Datuk Pengiran Haji Matusin merupakan seorang Pembesar yang bertanggungjawab mengurus tadbir kawasan Kuala Lawas bagi pihak kerajaan Brunei pada suatu ketika dahulu.


Menurut Datuk Amar haji Awang Tengah (seorang pemimpin rakyat yang merupakan anak jati Kuala Lawas) semasa beliau membuat ucapan di majlis perasmian Masjid Datuk Pengiran Haji Matusin beserta laman Facebook MDPHM dan Karnival Nasyid dan Hadrah Seborneo pada malam 28 November 2010, Datuk Pengiran haji Matusin bukan sahaja sekadar mentadbir kawasan Kuala Lawas, malah pentadbiran beliau sangat meluas melepasi kawasan Kuala Lawas.  Contohnya, seperti di Jalan Datuk Taie dan Luagan, kawasan tersebut juga dikhabarkan pernah berada di bawah pentadbiran beliau.


Selain daripada tugas beliau sebagai seorang Pembesar kerajaan Brunei, beliau merupakan di antara pelopor pembangunan Islam di Kuala Lawas.  Sebagai bukti jasa beliau terhadap pembangunan Islam di Kuala Lawas, beliau telah mewakafkan tanah untuk membangunkan rumah ibadat orang Islam iaitu masjid supaya memudahkan penyebaran dan pengongsian ilmu Islam di Kuala Lawas pada waktu pemerintahan beliau.  Masjid tersebut berhadapan dengan sungai Kuala Lawas.


Dahulunya, masjid ini hanya dikenali sebagai Masjid Kampung Dato' Kuala Lawas.  Tetapi, kerana ingin memberikan masjid ini nafas baru dan menjenamakannya semula,  pihak pengurusan dan ahli jawatan kuasa masjid telah sebulat suara untuk menamakan masjid ini sebagai Masjid Kampung Datuk Pengiran Haji Matusin demi memperingati jasa dan pengorbanan beliau baik dari segi keagamaan mahupun dari segi lain.


Selain itu, warga tua kampung juga ingin mengekalkan nama Datuk Pengiran Haji Matusin supaya sentiasa diingati dan orang lain atau luar dapat mengenali Datuk Pengiran haji Matusin.


Masjid Datuk Pengiran haji Matusin dua tingkat yang tegap dan utuh ini sebenarnya merupakan masjid yang keempat dibina atas tanah wakaf yang sama.


Menurut cerita Datuk Amar yang turut mendengar cerita daripada ayahanda beliau iaitu allahyarham Ali Hassan, masjid pertama yang dibina hanya beratap dan berdindingkan daun.  Tetapi seiring peredaran zaman, dari atap dan dinding daun bertukar kepada beratap dan berdindingkan kayuan belian, dan kemudian ditukar lagi kepada atap 'zing', dan seterusnya sentiasa menerima perubahan demi perubahan imej masjid sehinggalah terdirinya masjid keempat yang dibina daripada bahan konkrit.  Hal ini amat membanggakan kerana Kuala Lawas kini majoriti didiami hampir seratus peratus masyarakat Melayu Brunei yang beragama Islam berkat jasa Datuk Pengiran Haji Matusin yang dahulunya berusaha untuk membangunkan dan meluaskan Islam.


Jika kita ingin melihat peninggalan lain Datuk Pengiran Haji Matusin, di Kampung Dato Kuala Lawas kita masih boleh melihat rumah beliau masih tegap dan kukuh berdiri berhampiran sebelah kiri masjid.  Rumah itu dahulunya digelar sebagai 'rumah besar' kerana pada waktu itu, rumah tersebut sangat mewah bagi penduduk kampung, tiangnya dibina menggunakan konkrit sedangkan waktu itu penggunaan konkrit adalah tidak pernah dan diketahui sama sekali oleh masyarakat Kuala Lawas.  Sekarang, rumah tersebut di bawah pembaikpulihan untuk dijadikan rumah warisan supaya dapat menjadi tugu atau sejarah yang boleh menjadi bukti kewujudan Datuk Pengiran haji Matusin selain sebab-sebab lain yang kerajaan negeri dan pihak-pihak terlibat ingin pertahankan.


Kini, seiring peredaran zaman yang semakin pesat dan membangun, saya sebagai wakil anak muda di kampung telah membuat laman Facebook khas untuk MDPHM.
Perkara ini bertujuan untuk memudahkan masyarakat Kuala Lawas boleh mengikuti sebarang informasi dan aktiviti-aktiviti semasa MDPHM.  Selain itu, saya dan segelintir orang yang terlibat dalam pengujudan laman ini ingin menaikkan dan memperkenalkan MDPHM ke persada global supaya orang ramai boleh mengenali MDPHM dan sejarah di sebaliknya.  Di samping itu, motif kami adalah ingin menarik minat warga muda kampung untuk lebih bergiat aktif dalam bidang keagamaan supaya kecenderungan pemuda Islam di Kuala Lawas khususnya di Kampung Dato lebih lebih positif dan beraktiviti sihat di samping masa yang terluang boleh diisi dengan hal-hal yang berkaitan dengan ibadat.


Dalam laman Facebook MDPHM, kami telah melakukan pelbagai aktiviti-aktiviti yang bermanfaat untuk semua seperti berkongsi ilmu-ilmu agama, informasi semasa, dan pertandingan rekacipta logo MDPHM yang telah dimenangi oleh seorang lelaki bernama Saiful Irwan Sarkawi, seorang pensyarah di Politeknik Kuching dengan bertemakan 'MENJANA KEMAJUAN UMMAH'.  Beliau telah memenangi wang tunai sebanyak RM300 dan hadiah lain.








Logo ini menurut pencipta, mengandungi maksud dan simbolik tersendiri iaitu :


Kuning: Keistimewaan Islam yang paling unggul
Putih: Kesucian hati dan Keikhlasan dalam diri setiap insan/ummah
Perang: Kejayaan dan Kemenangan yang gemilang dikecapi

Bulan: Sinar Islam yang bersinar
Bulat: Syumul/menyeluruh segenap perkara
Kubah Masjid: Lambang MDPHM
Khat: Keindahan Islam yang menjadi kebanggaan dalam kejayaan


Pertandingan ini amat mendapat sambutan menggalakkan.  Tempat kedua telah dimenangi oleh Khalid Husseini, seorang pensyarah di Politeknik Kuching juga manakala tempat ketiga dimenangi oleh Haji Zan, seorang guru di salah sebuah sekolah rendah di Limbang.  Selain itu, peserta lain yang telah mendapat saguhati ialah Shadinee Serajudin yang berasal daripada Brunei Darussalam, Ani Aleeza yang merupakan seorang pelajar Politeknik dalam bidang Diploma Perniagaan dan berasal dari Kuala Lawas, dan seorang lagi bernama Saudah Ahmad yang juga berasal dari Kuala Lawas tetapi kini menetap di Kuching kerana bekerja.


Dalam pertandingan ini, Khalid Husseini paling menonjol kerana logo-logo ciptaan beliau dua daripadanya telah mendapat saguhati dan satu mendapat tempat kedua manakala Haji Zan pula mendapat satu saguhati dan satu lagi tempat ketiga.

Pada 27 - 28 November 2010, buat julung kali telah diadakan majlis penyempurnaan perasmian MDPHM beserta laman Facebook di samping diadakan Karnival Nasyid dan Hadrah seborneo yang mendapat sambutan hangat orang ramai.  Ramai pihak yang telah mengikuti pertandingan hadrah dan nasyid, di antaranya dari Brunei Darussalam, kawasan-kawasan sekitar Lawas seperti Kuala Lawas sendiri, Punang dan Sundar, Limbang, Sindumin, Sipitang dan Papar Sabah.
Pemenang nasyid adalah dari Sipitang manakala tempat kedua dirangkul oleh Brunei Darussalam dan tempat ketiga dimiliki oleh Papar.
Hadrah pula dimenangi oleh Punang Lawas, tempat kedua dimiliki oleh Limbang dan ketiga dimiliki oleh Pemukat Kuala Lawas.

Orang kuat di sebalik MDPHM ini ialah :

YB. Datuk Amar Haji Awang Tengah yang secara langsung dan tidak langsung banyak turut membantu dan menyumbang dalam segala aktiviti dan keperluan masjid.

Encik Damit Razalee bin Ali Hassan, pengerusi masjid yang sanggup berkorban masa dan duit demi masjid dan Islam tercinta di kampung.

Dan ahli-ahli jawatankuasa semasa seperti yang berikut :

PENAUNG
Penghulu Ali Hassan bin Durahman

PENASIHAT
Tk. Abdul Rahman bin Ajak
Tk. Matsalleh bin Samad
Tk. Durahman bin Baha

PENGERUSI
Awang Damit @ Razalee bin Ali Hassan

TIMBALAN PENGERUSI
Adenan bin Matserudin

SETIAUSAHA
Edris bin Kassim

TIMBALAN SETIAUSAHA
Haji Abdul Kadir bin Hj Bayan

BENDAHARI
Abdul Rahman bin Kassim

TIMBALAN BENDAHARI
Mansor bin Jukin

BIRO KEBAJIKAN
i. Abas bin Kassim
ii. Mail bin Basar

BIRO PENDIDIKAN DAN PENGAJIAN AGAMA
i. Jamuri bin Ramli
ii. Lamit bin Samad

BIRO KECERIAAN DAN KEBERSIHAN
i. Alijin bin Jaludin
ii. Mail bin Tajudin

BIRO BELIA DAN SUKAN
i. Dahlan bin Aman
ii. Yunus bin Tengah

BIRO HAL EHWAL WANITA
i. Hjh Dyg Damit Bte Tengah
ii. Noraidah bte Abdul Rahman
ii. Halimah bte Badaruddin

JURUAUDIT
i. Rosli bin Mohammad



Selain itu,
admin-admin yang terlibat dalam pengurusan MDPHM di laman Facebook iaitu encik Mohd Hassan bin haji Liakbar, encik Suhailmie bin Sulaiman, encik Damit Razalee bin Ali Hassan, cik Diana binti Edris, dan saya sendiri.


Harapan kami sebagai masyarakat yang menyanjung jasa baik Datuk Pengiran Haji Matusin, kami berharap ada pihak yang ingin membukukan sejarah-sejarah mengenai beliau supaya beliau akan lebih dikenang sebagai seseorang yang selalu mencatat sejarah sepanjang tempoh pemerintahan dan hidup beliau.






:D




Semoga kita semua berada di bawah lindungan Allah s.w.t dan sentiasa dilimpahi rahmat, nikmat dan hidayah.


Jadikanlah Islam sebagai jalan kehidupan, nescaya selamatlah dunia dan akhirat.


P/S :
Kepada sesiapa yang mempunyai informasi tentang biodata Datuk Pengiran Haji Matusin lebih lengkap, sila maklumkan kepada saya untuk dikongsi bersama.














See yah! ;P

1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum! saya baru terjumpa your blog ni. Tahniah atas usahanya. Saya Pg Hj Johani bin Pg Hj Pungut, anak kekahiran Kuala Lawas. Tp, dibesarkan di Brunei Darussalam.